Analysis of Information Technology Service Management for Radio Frequency Spectrum Licensing Services at Balmon Palembang Using ITIL V3

(1) * Ade Andryani Mail (Bina Darma University, Indonesia)
(2) Muhammad Izman Herdiansyah Mail (Bina Darma University, Indonesia)
(3) Edi Surya Negara Mail (Bina Darma University, Indonesia)
(4) Tata Sutabri Mail (Bina Darma University, Indonesia)
*corresponding author

Abstract


This research discusses the importance of timely, accurate, and relevant information technology services to support organizational activities, particularly in the context of radio frequency spectrum licensing services. The lack of government oversight of IT services often leads to complaints, necessitating evaluation using the ITIL framework. The study seeks to examine how ITIL V3 processes are applied within radio frequency spectrum licensing services at Balmon Palembang through a qualitative descriptive method. Findings suggest that the services have implemented ITIL V3 processes with a maturity level at level 3 Defined.

Keywords


Information Technology Services, Radio Frequency, ITIL V3

   

DOI

https://doi.org/10.29099/ijair.v8i1.1132
      

Article metrics

10.29099/ijair.v8i1.1132 Abstract views : 76 | PDF views : 7

   

Cite

   

Full Text

Download

References


. Andryani, A., & Sutabri, T. (2023). Perencanaan Manajemen Pelayanan TI Menggunakan COBIT 2019 pada Balmon SFR Kelas I Palembang. Smart Comp: Jurnalnya Orang Pintar Komputer, 12(2), 489-500.

. Ditjen SDPPI. (2021). Peraturan Direktur Jenderal Sumber Daya Dan Perangkat Pos Dan Informatika Nomor 7 Tahun 2021 Tentang Rencana Strategis Direktorat Jenderal Sumber Daya Dan Perangkat Pos Dan Informatika Tahun 2020-2024. Direktorat Sumber Daya dan Perangkat Pos dan Informatika Kementerian Komunkasi dan Informatika.

. Brewster, E., Griffiths, R., Lawes, A., & Sansbury, J. (2012). IT ServiceManagement A Guide for ITIL ® Foundation Exam Candidates Second Edition (Second Edition). BCS, The Chartered Instituted for IT.

. Cartlidge, A., Hanna, A., & Rudd, C. (2007). The IT Infrastructure Library An Introductory Overview of ITIL® V3,” The UK Chapter of the itSMF: Vol. Version 1.0.

. Firliansa, N. (2021). Efektivitas Penerapan Online Single Submission (OSS) pada DPMPTSP Kota Lubuklinggau dengan Menggunakan Framework ITIL V3. Jurnal Bina Komputer, Vol 3, 35–46.

. Harani, N. H. (2017). Audit Sistem Pelayanan Perijinan Pada Departemen Perdagangan Mengunakan Cobit Framework. Jurnal Teknik Informatika, Vol. 9(No.1), 21–26.

. ITIL V3 Foundation Complete Certification Kit (2009th ed.). (2009). The Art of Service Pty Ltd.

. ITU. (2020). Radio Regulations. 1, 3.

. Keel, A., & Hodges, R. (2016). IT Service Management Reference Architecture Series. IBM.

. Kemenkominfo. (1999). Undang-undang (UU) Nomor 36 Tahun 1999 tentang Telekomunikasi. Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia.

. Kemenkominfo. (2005). Peraturan Menteri Komunikasi dan Informatika Nomor 19 Tahun 2005 tentang Petunjuk Pelaksanaan Tarif Atas Penerimaan Negara Bukan Pajak Dari Biaya Hak Penggunaan Spektrum Frekuensi Radio. Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia.

. Kemenkominfo. (2018). Peraturan Menteri Komunikasi dan Informatika Nomor 9 Tahun 2018 tentang Ketentuan Operasional Penggunaan Sprektrum Frekuensi Radio. Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia.

. Kemenkominfo. (2021a). Peraturan Menteri Komunikasi Dan Informatika Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2021 Tentang Penggunaan Spektrum Frekuensi Radio. Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia.

. Kemenkominfo. (2021b). Peraturan Menteri Komunikasi Dan Informatika Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2021 Tentang Organisasi Dan Tata Kerja Kementerian Komunikasi Dan Informatika. Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia.

. Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of Marketing (13th ed.). Pearson Education.

. Lacy, C., & Elzanne, D. (2016). ITIL For Dummies. John Wiley & Sons.

. Lloyd, V., Heeldon, D., Lacy, S., & Hanna, A. (2011). ITIL Continual Service Improvement. The Stationery Office.

. Marquis, H. (2006). A prescription for ITIL. In Itsmsolutions. Accessed on: Jan 01, 2024, http://www.itsmsolutions.com/newsletters/DITYvol2iss11.htm

. Mulyana, D. (2012, July 19). Memilih software atau tools untuk implementasi ITIL. Information Technology Infrastructure Library – Indonesia. Accessed on: Nov 02, 2023, https://itilindo.wordpress.com/2012/07/19/memilih-software-atau-tools-untuk-implementasi-itil/

. Nainggolan, J. (2021). Analisis Perbandingan Framework COBIT 5.0 Dengan ITIL Dalam Mengaudit Sistem Informasi. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, Volume 5(Nomor 1).

. OGC. (2007). The Official Introduction to the ITIL Service Lifecycle. TSO (The Stationery Office).

. Rahayu, Wahyono, B., & Rianto, P. (2015). Menegakkan Kedaulatan Telekomunikasi dan Penyiaran di Indonesia. PR2Media.

. Rudd, C., & Sansbury, J. (2013). ITIL® Maturity Model and Self-assessment Service: User guide. Axelos.

. Setiawan, D. (2010). Alokasi Frekuensi Kebijakan dan Perencanaan Spektrum Frekuensi Indonesia. Departemen Komunikasi dan Informatika Direktorat Jenderal Pos dan Telekomunikasi.

. Salim, A. N., & Sutabri, T. (2023). Analisis IT Service Management (ITSM) Pada Layanan Marketplace Shopee Menggunakan Framework ITIL V3. Nuansa Informatika, 17(1), 144-153.

. Solichin, A. (2022, May 9). Asesmen/Audit IT Maturity Level. PT. Net Solusindo. Accessed on: Jan 18, 2024, https://netsolution.co.id/asesmen-audit-it-maturity-level/

. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. CV Alfabeta.

. Susanto, T. D. (2017). Sukses Mengelola Layanan Teknologi Informasi & Kiat Lulus Ujian Sertifikasi ITIL Foundation. AISINDO.

. Sutabri, T. (2016). Sistem Informasi Manajemen (edisi revisi). Andi : Yogyakarta

. Sutabri, T & Napitupulu D. (2019). Sistem Informasi Bisnis. Andi Offset :Yogyakarta.

. Sutomo, E. R. (2012). Analisis kerangka kerja balai monitor spektrum frekuensi radio kelas I Jakarta dalam rangka layanan, pengawasan dan pengendalian penggunaan frekuensi radio di wilayah DKI Jakarta. Universitas Indonesia Library.

. Tiasmi, N. L. M. U., Candiasa, I. M., & Indrawan, G. (2021). Analisis Tingkat Kapabilitas Layanan Perizinan Online Kabupaten Badung Menggunakan Framework COBIT 5. Jurnal Eksplora Informatika.

. Tjahjo Utomo, B., & Tawakalni, A. (2022). Audit Sistem Informasi Pelayanan Penggunaan Tenaga Kerja Asing Online Menggunakan Framework ITIL V.3 Domain Service Operation (Studi Kasus: Pt. Seokhwa Indonesia). Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, Volume XII(No. 1).




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

________________________________________________________

The International Journal of Artificial Intelligence Research

Organized by: Departemen Teknik Informatika
Published by: STMIK Dharma Wacana
Jl. Kenanga No.03 Mulyojati 16C Metro Barat Kota Metro Lampung

Email: jurnal.ijair@gmail.com

View IJAIR Statcounter

Creative Commons License
This work is licensed under  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.